7 Eylül 2009 Pazartesi

MP3 mü? CD-R mı?




Yıllardır uzun tartışmalar var bu konuda. Müzik sektörü bu mp3 indirme olayından yakasını silkmiş durumda hatta bazı kayıt şirketleri bile kapanmanın eşiğine geldi. Peki bunun sonu nereye varıyor. Zaman değiştikçe iletişim çağı da değişiyor. Acaba bu değişim müzikteki bazı değerleri yok mu ediyor sorusu asklıma gelmiyor değil. MP3 normal bir CD-R dan dinlediğiniz parçaları sıkıştırarak size sunar. Yani alt sesleri yok etmeye başlar. Müziğin sadece genel melodilerini duayarsınız. Bu pop müzik için geçerli değilse bile çok enstrümanlı müzik için geçerli. Genel de sorulan sorular biz bunu kulağımızla nasıl anlıyoruz peki oluyor. Ben arasında bir fark göremiyorum orada da aynı müzik burda da aynı müzik diyorlar. Sorun orada değil zaten. Sen nasıl bir Divx'den izlediğin filmle DVD'den izlediğin bir film aynı olmuyorsa bu da öyle birşey. Bunu söyleyen insanlar genel olarka müziği bilgisayar ve MP3 ortamında dinledikleri için arada ki o farkı pek kavrayabildiklerini sanmıyorum. Bu aslında tamamen popüler sektörün bize getirdiği birşey. Fakat yapılabilecek çok fazla bir şey yok bir kaç eleştiriden başka. Çünkü her sektör o kadar çabuk değişiyor ki internetle artık bunun önüne geçilemez bir hal aldı. Sanatçılar'ın bu nokta da yapacakları en güzel şey buna ayak uydurarak eğer para kazanamıyorlarsa yeni teknikler geliştirmeleri gerek. Yeniliğe ayak uydurursan bunun da üstesinden gelebilirsin. Zaten artık MP3 piyasası o kadar gelişti ki artık MP3'lerin kayıpsız olanlarını çıkarmaya başlayacaklar.

Ama sanatçılar hala telif haklarıyla uğraşmaya çalışıyor. Bu olay bize değil bu müziği gerçek anlamda yapmaya çalışan insanlara zarar veriyor aslında. Ben de yakından bunla ilgilendiğim için biraz anlayabiliyorum. Çünkü o albümün o stantlara gelene kadar ne kadar para harcandığını onun dışında geceli gündüzlü ne kadar emek verildiğini biliyorum. Daha sonra da onları satamadan bir adamın bir yerden internete koymasıyla herkesin oradan indirmesini görmek kadar acı bir şey olamaz heralde. Sanatta herşeyi kolay ele geçirmek her zaman onu daha değersiz bir hale getiriyor bence. Alt yapısı olan sağlam müzisyenlerinde bundan dolayı artık bütün insanlar arabalarında da dinleyebilsin diye bütün ses değerlerini sonuna kadar açıp albümerini o şekilde piyasaya sunduğunu öğrendim. Bunun üzerine bir akrabamla da hararetli bir tartışmaya girdik. Eskiden de insanlar Plak dinliyolarmış ve kaset olayı çıktıktan sonra isyan etmişler. Aynı şekilde CD olayı çıktıktan sonra da isyan etmişler. O zaman ki insanlar da bu kadar temiz müziği sevmiyorlarmış ve sanat'ın bozulduğu inancındalarmış. Ama galiba bu ondan daha farklı bir şey. Teknolojinin sanatı köreltmesi gibi bir şey. Artık sanatçılar kıyafetleriyle, giydikleriyle meşhur olma yolundalar bu da bizim müzikte ki yorum kıtlığımızı getirmeye başladı açıkçası.

Ben de şu anda İpoddan müziklerimi dinliyorum fakat orjinal albüm alıp onu eve gelince bir heyecanla jelatinini açmanın farklı bir zevk olduğunu düşünüyorum. İnternetten milyon tane şarkı indirip hiçbirisini doğru düzgün dinleyememektense bir tane albümü tam manasıyla anlayıp onun hakkında bir sayfa yazı yazabilmeyi tercih ediyorum.


O gün kü tartışma da da en çok bahsedilen şey aslında Forum kültürünün yok oluşuydu. Çünkü artık insanlar hmm o da güzeldir sağlamdır tavsiye ederim ben bunu gibi yorumlarla geçiştirir oldu. Bu da aslında kötü bir şey.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...